partijvorm

Partij 1

Doelstelling

: Het leren samenspelen

Niveau

: F-pupillen 1e jaars

Aantal spelers

: 6 - 12 spelers

Duur

: 15 minuten

Veldafmetingen

: kwart oefenveld 20 x 25 meter


Uitleg organisatie

Verdeel de ploeg in 2 groepjes. Bij de 1e jaars pupillen gaat het erom dat ze eerst de (basis) spelregels moeten leren. Begin daarom met een standaard partij en leg spelenderwijs de spelregels uit. Let erop dat het woordgebruik aansluit bij dat van de jonge spelers. Als je iets uitlegt zorg er dan voor dat je op gelijke hoogte bent met de jonge speler (blijf dus niet staan maar ga door de knieƫn. Stop het spel niet onnodig vaak maar probeer tijdens de partij te corrigeren. Het kan overigens geen kwaad om de spelers af en toe op de gewenste positie neer te zetten.

Organisatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aandachtspunten

De trainer zal de volgende aandachtspunten duidelijk aan moeten geven. Tip daarbij is: Praat zoveel als mogelijk in, voor de spelers, begrijpelijke taal. Gebruik hier dus geen voetbaltermen.

  • Probeer over te spelen
  • Ga naar het doel van de tegenstander (het helpt als de doelen verschillend van kleur zijn).
  • Blijf uitleggen (herhaling is de kracht van het leerproces).

 

Partij 2

Doelstelling

: Het leren samenspelen en aanleren lange pass (schieten op doel).

Niveau

: F-pupillen 1e jaars

Aantal spelers

: 6 - 12 spelers

Duur

: 15 -20 minuten

Veldafmetingen

: kwart oefenveld 20 x 25 meter


Uitleg organisatie

Verdeel de ploeg in 2 groepjes. OP 2 of drie velden wordt 4 tegen 4, 3 tegen 3 of 2 tegen 2 gespeeld. Stimuleer het schieten van afstand en leg de nadruk op het overspelen en vrijlopen (weg van de tegenstander bij balbezit).

Organisatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aandachtspunten

De trainer zal de volgende aandachtspunten duidelijk aan moeten geven. Tip daarbij is: Praat zoveel als mogelijk in, voor de spelers, begrijpelijke taal. Gebruik hier dus geen voetbaltermen.

  • Technische uitvoering van de trap met binnenkant van de voet. Bij schieten de wreef gebruiken.
  • Probeer over te spelen.
  • Blijf uitleggen (herhaling is de kracht van het leerproces).