PINGELVORM 1 Jeugdopleiding |
|
Doelstelling |
: Het dribbelen leren of verbeteren |
Niveau |
: F-pupillen 1e en 2e jaars |
Aantal spelers |
: gehele team(s) minimaal 6 spelers |
Duur |
: 15 minuten |
Veldafmetingen |
: 20 x 20 meter |
|
|
Uitleg organisatie Iedereen heeft een bal. De twee afpakkers (rood) hebben de taak om de ballen het vak uit te schieten. De speler die uiteindelijk overblijft is de dribbelkoning (leg de nadruk hierop bij eerste jaars pupillen). Elke speler word een keer afpakker. Bij een kleine ploeg kun je ook met 1 afpakker spelen. |
|
Organisatie |
|
Aandachtspunten De trainer zal de volgende aandachtspunten duidelijk aan moeten geven. Tip daarbij is: Praat zoveel als mogelijk in, voor de spelers, begrijpelijke taal. Gebruik hier dus geen voetbaltermen.
|
PINGELVORM 2 Jeugdopleiding |
|
Doelstelling |
: Het dribbelen leren of verbeteren |
Niveau |
: F-pupillen 1e en 2e jaars |
Aantal spelers |
: gehele team(s) minimaal 5 spelers |
Duur |
: 15 minuten |
Veldafmetingen |
: 20 x 25 meter |
|
|
Uitleg organisatie Iedereen heeft een bal, behalve de tikker. Op het teken van de trainer steekt men over. Wie getikt is moet naar de kant. De speler die uiteindelijk overblijft is de winnaar (leg de nadruk hierop bij eerstejaars pupillen). Variatie: De tikker moet de bal uit het vierkant schieten. Wie getikt is moet helpen. |
|
Organisatie
|
|
Aandachtspunten De trainer zal de volgende aandachtspunten duidelijk aan moeten geven. Tip daarbij is: Praat zoveel als mogelijk in, voor de spelers, begrijpelijke taal. Gebruik hier dus geen voetbaltermen.
|
|
PINGELVORM 3 Jeugdopleiding |
|
Doelstelling |
: Het dribbelen leren of verbeteren |
Niveau |
: F-pupillen 1e en 2e jaars |
Aantal spelers |
: gehele team(s) minimaal 5 spelers |
Duur |
: 15 minuten |
Veldafmetingen |
: 20 x 25 meter |
|
|
Uitleg organisatie Iedereen heeft een bal, behalve de 2 tikkers. Op het teken van de trainer steekt men over. Ze mogen alleen met de bal door 1 van de twee of drie poortjes dribbelen. Als ze op de andere helft zijn zijn ze veilig. Wie getikt is moet naar de kant. Wie overblijft is de winnaar. Variatie: De tikker moet de bal uit het vierkant schieten. |
|
Organisatie
|
|
Aandachtspunten De trainer zal de volgende aandachtspunten duidelijk aan moeten geven. Tip daarbij is: Praat zoveel als mogelijk in, voor de spelers, begrijpelijke taal. Gebruik hier dus geen voetbaltermen.
|
PINGELVORM 4 Jeugdopleiding |
|
Doelstelling |
: Het dribbelen leren of verbeteren |
Niveau |
: F-pupillen 1e en 2e jaars |
Aantal spelers |
: gehele team(s) minimaal 6 spelers |
Duur |
: 15 minuten |
Veldafmetingen |
: 20 x 25 meter |
|
|
Uitleg organisatie Iedereen heeft een bal, behalve de tikker. Bij een groep kun je ook met 2 tikkers spelen. Op het teken van de trainer steekt men over. Aan de overkant moet de bal in het eindvak gestopt worden. Als dit niet lukt krijgt de tikker een punt. Welke tikker haalt de meeste punten? Variatie: De tikker moet de bal uit het vierkant schieten. Het eindvak kleiner maken. |
|
Organisatie
|
|
Aandachtspunten De trainer zal de volgende aandachtspunten duidelijk aan moeten geven. Tip daarbij is: Praat zoveel als mogelijk in, voor de spelers, begrijpelijke taal. Gebruik hier dus geen voetbaltermen.
|
|
PINGELVORM 5 Jeugdopleiding |
|
Doelstelling |
: Het dribbelen leren of verbeteren |
Niveau |
: F-pupillen 1e en 2e jaars |
Aantal spelers |
: gehele team(s) minimaal 6 spelers |
Duur |
: 15 minuten |
Veldafmetingen |
: n.v.t. |
|
|
Uitleg organisatie Iedereen heeft een bal. Iedereen moet, met de bal aan de voet, om de pionnen slalommen door beide voeten te gebruiken. Noot: Naarmate dit goed loopt het tempo opvoeren. Ook kan dit in wedstrijdverband door twee rijen met pionnen neer te zetten en de spelers in twee groepen te verdelen. |
|
Organisatie
|
|
Aandachtspunten De trainer zal de volgende aandachtspunten duidelijk aan moeten geven. Tip daarbij is: Praat zoveel als mogelijk in, voor de spelers, begrijpelijke taal. Gebruik hier dus geen voetbaltermen.
|
PINGELVORM 6 Jeugdopleiding |
|
Doelstelling |
: Het dribbelen/drijven leren of verbeteren |
Niveau |
: F-pupillen 1e en 2e jaars |
Aantal spelers |
: gehele team(s) minimaal 6 spelers |
Duur |
: 15 minuten |
Veldafmetingen |
: 20 x 25 meter |
|
|
Uitleg organisatie Iedereen heeft een bal.Iedereen moet, met de bal, naar de overkant dribbelen. De bal moet kort voor je blijven en beide voeten moeten gebruikt worden. Variatie: Naarmate het beter gaat het tempo opvoeren. Ook kun je het drijven met de bal oefenen. Hierbij moet de bal wat verder vooruit gespeeld worden (denk om het tempo). |
|
Organisatie
|
|
Aandachtspunten De trainer zal de volgende aandachtspunten duidelijk aan moeten geven. Tip daarbij is: Praat zoveel als mogelijk in, voor de spelers, begrijpelijke taal. Gebruik hier dus geen voetbaltermen.
|
PINGELVORM 7 Jeugdopleiding |
|
Doelstelling |
: Het dribbelen/kappen leren of verbeteren |
Niveau |
: F-pupillen 1e en 2e jaars |
Aantal spelers |
: gehele team(s) |
Duur |
: 15 minuten |
Veldafmetingen |
: 20 x 25 meter |
|
|
Uitleg organisatie Iedereen heeft een bal. Iedereen moet naar de middellijn dribbelen en met een kapbeweging weer terug naar de kantlijn dribbelen. Variatie: Het kappen van de bal kan afgewisseld worden door de voet op de bal zetten en achteruit rollen. |
|
Organisatie
|
|
Aandachtspunten De trainer zal de volgende aandachtspunten duidelijk aan moeten geven. Tip daarbij is: Praat zoveel als mogelijk in, voor de spelers, begrijpelijke taal. Gebruik hier dus geen voetbaltermen.
|